Robotics at school

Coding a scuola

La programmazione per ragazzi, resa accessibile dal linguaggio grafico sviluppato presso l’MIT di Boston, lo Scratch, vede impegnate, per l’anno 2014/2015, le scuole di Corniglio e Tizzano.

Scratch

______________________________________________________________________

Il nuovo progetto appena approvato dalla unità nazionale Indire: Introduction to building and understanding robotics

rolly_thumb

The students will work in international teams to develop and test robots using any microcontroller platform (Arduino, Raspberry PI, Olimex, LEGO NXT, ARM, AVR) for various competitive categories. By this implementation the partner schools make changes in teaching science subjects, incorporate the elements of robotics into the curricula of the subjects like science, technology, engineering, and mathematics (STEM), and introduce new methods and forms of work during lessons. The teachers and students gain knowledge and skills within constructing, programming and steering robots and devices, gradually introducing their own creative ideas and solutions to their work. The study of Robotics in its varying forms provides us with an excellent vehicle within which to build and develop these traits in the individuals we teach.

____________________________________________________________________

hour_of_code
settimana 8-14 dicembre 2014br>

Hour of Code – L’Ora del Codice

______________________________________________________________________________________________________

In this page a selection of our works. Little robots, rovers, light games, mechanical and electronic projects. We use Arduino or Theremino, two systems very easy to use and  cheap (20 euro). You can connect them  lights, motors, sensors and program  them using  an easy  programming language. This is the aim: open the way for programming language, learning by doing and  learning by playing.

Students can command actions in the physical world – make lights blink, sounds sound, motors move, robots roam, sensors sense; They combine this concrete act of control over physical objects activity with the abstract power of programming, connecting  the physical world to the digital world, that world in which they live.

In questa pagina una selezione dei nostri lavori realizzati a Monchio delle Corti. Robottini, rover, giochi di luci, realizzazioni elettroniche e meccaniche. Usiamo Arduino o Theremino, due sistemi molto semplici ed economici. E’ possibile connetterli a lampadine, motori, sensori, quindi si possono programmare grazie a semplici ambienti di sviluppo. Quale l’obiettivo? Appunto quello di aprire allo studente la via per acquisire i linguaggi di programmazione, imparando con realizzazioni manuali e giocose.

Si riesce anche a ricongiungere il mondo digitale (dove ormai i nostri ragazzi abitano) col mondo reale e concreto, a non subire passivamente le seduzioni del mondo virtuale.

Projects:

“Arduino and robotics”, eTwinning project with Liceul Tehnologic Nicolae Balcescu, Oltenita (Romania), Palatul Copiilor Drobeta Turnu Severin – Filiala Orşova, Romania, Usak Teknik ve Endustri Meslek Lisest, Turkey. Year 2013-2014

“Computer games and indor-outdoor games”, eTwinning project in rete con Kırkkonaklar İffet Güneşoğlu, Çankaya, Turchia, anno 2013-2014

“Robotics at school”,  eTwinning Plus project with Vanadzor, Armenia

“Scuol@appennino”, progetto dell’USR dell’Emilia Romagna sulla didattica digitale, anno 2011/12 e 2012/13.

Teachers:

Milena Alfieri, Francesca Bandini, Elena Bonfanti, Silvana Piazza, Francesco Piro.

sonorous apples

a rover